Спілкування з начальниками ЖЕКів, чи комунальних підприємств з надання послуг мешканцям багатоквартирних будинків, в невимушеній обстановці для мене було вперше. Це було цікаво.

Питання. Що позитивного і негативного Ви, як нові керівники комунальних підприємств, побачили за цей час?

Тетяна Громова. Я вже керувала подібним, але приватним підприємством «Господарник». Різниця між «Господарником» та «Жітлосвіт 2012» не значна, оскільки надають по суті практично одні і ті ж послуги за тими ж цінами. Але «Господарник» це більш компактне підприємство з уже сформованою командою, де люди працюють роками, відповідно керувати було значно простіше. Коли я прийшла працювати в «Жітлосвіт 2012», то перенесла свої методи роботи. Потроху змінюємося на краще, це видно по зворотного зв'язку від городян. Звичайно бувають і негативні відгуки, оскільки наша робота не може бути ідеальної завжди, але частіше надходять позитивні відгуки. Буває, що деякі люди спеціально шукають номер мого телефону, щоб зателефонувати та висловити подяку. Для мене це найвищий показник того, що ми все робимо правильно.

Роман Ткаченко. Позитив? Це люди, які працюють при відносно невисоких зарплатах. Як би там не було, взяти тих же слюсарів, які по підвалах лазять, що б забезпечити життєдіяльність міста. Намагаємося їх забезпечити всім необхідним для роботи, але звичайно б хотілося б зробити для них більше. Хочу відзначити самовіддачу людей. Часто городяни приходять з вдячністю. Це не мені подяка, а тим хлопцям, які прийшли і зробили цю роботу. З негативу? На мій погляд є ще радянський погляд на систему ЖЕКів та стереотип щодо персоналу: п'яні слюсаря і якісь «недолюди», які там працюють. По суті наші працівники забезпечують життєдіяльність міста. Звичайно є проблеми із старим житлом. Так, наприклад, в районі площі багато будинків і комунікації вимагають капітального ремонту. Все що від нас залежить ми робимо, намагаємося міняти, ремонтувати, оновлювати.

Питання. Як ви ставитеся до того, що деякі співробітники ваших підприємств вимагають гроші за надання послуг, які не входять до їх обов'язки. Наприклад, ремонт сантехніки в квартирі. Людина бачить працівника ЖЕКу і просить - «допоможи», співробітник відповідає - «це не мій обов'язок, але можу допомогти за 200 гривень».

Тетяна Громова. Якщо це відбувається в робочий час, відстежити це ми не можемо, але звичайно ж такого бути не повинно. Потрібно домовлятися на неробочий час, тому що працівник в свій робочий час повинен займатися своїми робочими обов'язками, йому за це платять.

Роман Ткаченко. Тут потрібно розуміти, що іноді допомога людині потрібна термінова, а з огляду на невисоку заробітну плату ...

Питання. Ситуація з життя. У мене старий будинок, він «ходить», по ньому йдуть тріщини, вранці я не зміг закрити вхідні двері в квартиру. Побачив жеківців, попросив допомогти. Прийшли хлопці, дві хвилини «поворожили» своїм інструментом над дверима і я благополучно зміг закрити двері й піти на роботу. Грошей не просили. Я до того що є форс-мажорні обставини, я ж не можу з відкритими дверима жити. Прокоментуйте.

Тетяна Громова. У нас таке практикується, хлопці звичайно сердяться, але йдуть і роблять. Наприклад бабусі «пралку» підключили і на балконі цементировали, нам простіше було зробити, ніж терпіти її «терористичний акт» телефоном. (Сміється). Цього року будемо встановлювати бляшані відливи на будинках. Це не входить в тариф. Але що робити? Потрібно.

Питання. Так ми підійшли до теми тарифів. Як вони вам?

Тетяна Громова. Тарифи – це окрема тема. У нас ціни 2007 року? Ні, а тариф на послуги саме того року з невеликими змінами. Хочу зауважити, що наші громадяни не всі знають, що саме входить до тарифу. На сторінці в Фейсбук я викладала тарифи по дев'ятиповерховому і п'ятиповерхового будинку (посилання). Там можна знайти багато цікавого. Так у щомісячній квартплаті для «Жітлосвіт 2012» не враховуються дератизація та дезінсекція, а в затвердженому тарифі є. Щодо колег з «Господарника» та «Житлосервісу 2012», то у них все це є.

Роман Ткаченко. Коли укладаються договори на утримання будинку та прибудинкової території до них додається перелік послуг їх вартість. Варто врахувати, що з 2007-2006 року тариф, за невеликими винятками, практично не змінюється. Погоджуюся з колегою, що тариф не досконалий та інколи дивний. Наприклад, надходить багато скарг щодо освітлення місць загального користування. В тариф закладено заміна лампочки раз на рік. Ясна річ, що раз на рік ніхто не міняє. Протягом року лампочку міняють по 3-4 рази.

Тетяна Громова. «Господарник», не зважаючи на тариф, першим почав заміну звичайних лампочок на економки, втілюючи програму енергозбереження. Є два будики, де в під'їздах всі лампочки - «економки». Ми вирішили впровадити цей досвід в «Житлосвіті». Почали ставити в під'їздах економні лампочки з недорогими плафонами. Крім того, електрик з місця установки надсилає фотозвіт про виконану роботу, з адресою будинку і фото лампочкою. Для чого це робиться? Справа в тому, що мені в фейсбуці писали: «дожилися, радіємо звичайним речам». Ми робимо фотофакт, що б було видно, що ми працюємо. І це не зважаючи на те, що «економок» в тарифі немає, Фіксуємо, щоб всі бачили.

Тетяна Громова. Ще одна цікавенька з проблеми тарифу. Для міста актуальна проблема протікання дахів. На даний момент у мене 63 заявки. Згідно тарифу на покрівлю закладено не більше 10%. А є такі будинки, де треба ремонтувати 60% даху. Завдання важке.

Роман Ткаченко. Є постанова кабміну, яка визначає, що ЖЕК займається поточним ремонтом будинку і внутрішньобудинкових комунікацій, включаючи 7% -10% від загальної протяжності труб та загальної площі даху. Таке протиріччя між постановою, реальністю та тарифом. Зауважу, що дахи ми, все ж, ремонтувати будемо. Чекаємо відповідної погоди.

Тетяна Громова. Хочу ще додати до проблеми дахів. Подивимося на ціни. У тарифі закладена вартість рулону руберойду – 10м2 за 120 гривень. Такого вже немає. Ми купуємо по 490 гривень. Тобто, за ці гроші я можу купити руберойду в чотири рази менше, а ще газ та бітум….

Питання. У цьому році ви придбали кілька «чудо-апаратів» для прибирання снігу. Поясніть звідки гроші та який ефект від них?

Тетяна Громова. У тарифі є складова - накладні витрати. Вони йдуть на поточні ремонти. На сьогодні підприємство отримує платежі від населення та гроші від держави по субсидіям. Зараз у багатьох мешканців, майже 90%, оформлена субсидія. Нам вдалося накопичити гроші та придбати снігоприбиральні апарати. Крім того, ми ще й купуємо інвентар для слюсарів та двірників. Вдалося зробит це за умови, що заборгованість мешканців будинків перед «Жітлосвіт 2012» складає близько 750 тисяч гривень. А щодо апаратів, то я вважаю, що вони виправдали себе.

Роман Ткаченко. Апарати з прибирання снігу виправдали себе. Максимальну ефективні вони були в момент, коли сніг був ще не притоптаний. Переконаний, що їхнє придбання оправдане.

Питання. Держава взяла курс на створення ОСББ. В місті їх з’являється все більше. Провокаційне питання: що краще? ОСББ или ЖЭК?

Тетяна Громова. Рано чи пізно, але все дома будуть ОСББ. Зараз Закон орієнтований на ОСББ и керуючі компанії, які будуть надавати послуги у сфері надання послуг мешканцям багатоквартирних будинків. Чому саме ОСББ? Мешканці будинку є по суті власниками не тільки квартир, але й співвласниками всього будинку в цілому, пропорційно та залежно від площі квартири. Люди поки цього не розуміють або не хочуть розуміти.

Роман Ткаченко. Якщо ти робиш ремонт у своїй квартирі, розуміючи що це твоє, то слід розуміти, що слід робити ремонт і в самому будинку, тому що це теж твоє.

Питання. Але ж як зрозуміти, що саме в будинку належить мешканцеві? Не абстрактно, а конкретно.

Роман Ткаченко. Є таке поняття, як загальне спільне майно. Це спільна власність без виділення часток. Ті люди які організовують ОСББ, повинні пояснювати мешканцям це. Це повинні розуміти всі мешканці багатоквартирних будинків. конкретно виділити квадратні метри не можливо.

Питання. А ви не боїтеся, що всі підуть в ОСББ, а ви залишитися без роботи?

Тетяна Громова. Комунальне підприємство виходить з потреб багатьох будинків, а ОСББ з інтересів одного будинку. ОСББ саме вибирає собі перелік послуг та робіт, які потрібно зробити. Наприклад, провели збори і вирішили, що нам двірник потрібен, електрик потрібен, слюсар потрібен, вивезення сміття - потрібно, а прибирання під'їздів не потрібна. ОСББ може замовити ці послуги на нашому підприємстві. Можуть довірити нам і управління ОСББ та не морочити голову з пошуком виконавців послуг.

Роман Ткаченко. Не в кожному будинку може бути такий глава ОСББ, який сам займається всім. Є багато невеликих та старих будинків, де переважно живуть пенсіонери. Вони б і не проти створити ОСББ, але хто цим буде займатися? Є Вихід – керуюча компанія. Простіше укласти договір з керуючою компанією та контролювати фінанси. Ми готові до такої співпраці.

Сергій Логінов